Wim van Vendeloo

Bus

Het openbare busvervoer bijvoorbeeld kent een aantal vormen op eenzelfde traject: een lokaal boemeltje, een snelbus en een expressbus. Elk heeft zo zijn charme en de keuze is aan jou en afhankelijk van wat je wilt. Snel van A naar B of wat van het lokale leven meemaken.

Expressbus:

De eerste keer dat ik met zo’n expressbus ging was van Changmai naar Udon Thani. Een afstand van ongeveer 700 km. Vertrek om 10 uur ’s avonds en aankomst om 8 uur in de ochtend. Een heerlijke airco bus, naast de chauffeur is er altijd ook een steward(es) aan boord die je prima verzorgt, met dekentjes met water/cola en chips. Op zo’n lange reis wordt natuurlijk regelmatig gestopt. Even de benen strekken en… even eten. Zelfs midden in de nacht. Ik wist niet wat me overkwam bij de eerste stop. Een hele grote parkeerplaats, minstens 20 bussen en honderden reizigers en een joekel van een restaurant. In no-time had iedereen wat te eten gekocht! Heerlijke warme maaltijden voor al die honderden. Daar kan in nederland menig restaurant nog wat van leren.

Elke buslijn in Thailand heeft een uniek nummer. Het staat ook op de bussen geschilderd. Wel handig, alhoewel het lezen van het nummer niet echt goed gaat als je bij de halte staat te wachten. Meestal is er wel een vriendelijke thai die je wil helpen. Over haltes gesproken: in Bangkok zijn die er wel, maar bussen kunnen vaak niet bij de stoeprand komen en stap je ergens midden op de weg in. Haltes zijn er ook langs de snelweg, echte haltes, maar er zijn ook plekken waar vaak wordt in- en uitgestapt zonder dat er een haltebordje is. Simpelweg je hand omhoog en de bus stopt. Kan het mooier? In deze situaties is het slim dat je het busnummer weet en kunt lezen dus.

Wil je Bangkok per bus verlaten dan moet je naar één van de drie grote busstations. Een voor Noord, één voor zuid en west en de derde is voor het oosten. Kijk op de pagina Bangkok voor meer info.

Trein

Er zijn maar een paar lijnen in Thailand en Bangkok is het knooppunt. De trein is een goed vervoermiddel. Er zijn diverse klassen en soorten vergelijkbaar met de bus. Een goede manier van reizen is met de nachttrein. Daar kun je zelfs heerlijk in een bed liggen. Nadeel van een nachttrein is dat je niets van het landschap ziet en dat kan toch wel erg mooi zijn. De route naar Chiang Mai leidt zelfs door de jungle. Reserveren is sterk aan te bevelen. Het station in Bangkok heet: Hualamphong. Uitgebreide informatie over de treinen kun je krijgen bij de State Railway of Thailand.

Vliegtuig

 

Thailand is goed te bereizen met het vliegtuig.Er zijn een paar grote vliegvelden en een aantal kleinere. Maatschappijen als Thai Airways logo thai airways, Air Asia , bangkok air logoBangkok Air, en Nok Air bieden een goed net en betaalbare prijzen. Ook hier weer het nadeel: je ziet niets van het landschap, maar het kan je uren schelen.nok airthai airways a380air asiaNok Air boeing-737-800                                             bangkok air

Kom je per vliegtuig aan in Thailand dan land je op het nieuwe vliegveld: Suvarnabhumi. Het is een paar jaar geleden speciaal aangelegd en hypermodern. Het oude vliegveld Don Muang is nu voornamelijk voor binnenlandse vluchten in gebruik. Vanaf beide vliegvelden kun je met de trein naar het centrum. Vanaf Suvarnabhumi gaan ook een aantal shuttle buslijnen op hotelroute. Niet duur en zeer efficient. Natuurlijk kun je ook de taxi pakken. Dat is – in tegenstelling tot een aantal jaren geleden – nu ook goed georganiseerd. Let wel op dat de chauffeur zijn meter aan zet.

naar boven